Skip to content

Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski

  • Strona główna
  • Blog
  • Oferta
  • Galeria
  • Kontakt

Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski

Ewa Czerwińska, przewodnik, wycieczki po Trójmieście, historia Trójmiasta

KOLEBKA NAWIGATORÓW

17 czerwca 2020 by Ewa Czerwińska

17 czerwca 1920 roku, aktem podpisanym przez Ministra Spraw Wojskowych RP , powołano Szkołę Morską w Tczewie.

Dlaczego właśnie tam ? Dlaczego nie w Gdańsku ? Gdyni ? To proste, Gdynia była wtedy jeszcze małą wsią, a Gdańsk ogłoszono Wolnym Miastem. Nie był polski. Nasza Ojczyzna, która po wielu latach odzyskała niepodległość i dostęp do morza, nie miała żadnego większego portu.
Szef Departamentu do Spraw Morskich admirał Kazimierz Porębski mianował Antoniego Garnuszewskiego dyrektorem, kpt. ż. w. Gustawa Kańskiego inspektorem SM i kierownikiem Wydziału Nawigacyjnego, inż. Kazimierza Bielskiego – Wydziału Mechanicznego. Wykładowcami byli Antoni Ledóchowski, kpt. ż. w. Stanisław Dłuski, Adolf Hryniewiecki, Aleksy Majewski, Aleksander Maresz, Tadeusz Kokiński, dr Florian Hłasko inż. Stefan Ancuta, Józef Klejnot-Turski, Jan Roiński. Nauka była bezpłatna.

Szkoła Morska w Tczewie

Pierwsi kandydaci pojawili się na egzaminach już 15 lipca tegoż roku. Zdawali z matematyki, geografii, języka obcego i kreślenia. Z 111 zdających zakwalifikowano 40 na Wydział Nawigacyjny i 18 na Wydział Mechaniczny. Po egzaminach wstępnych świeżo przyjęci uczniowie poszli prosto na wojnę polsko-bolszewicką. Po zakończeniu działań wojennych grupami zjeżdżali do Tczewa. Uroczystości otwarcia odbyły się 8 grudnia 1920, w obecności admirała Kazimierza Porębskiego. Podniesiono banderę Polskiej Marynarki Handlowej na gmachu szkoły. Na zakończenie zjedzono świąteczny obiad z pieczoną gęsią w roli głównej, co stało się szkolną tradycją.
Przyszli kapitanowie, czy oficerowie, nie mogli się tylko uczyć teoretycznie. Na własnej skórze winni byli poznać jak to jest w morzu. Toteż zapadła decyzja o zakupie żaglowca, który byłby miejscem do odbywania ćwiczeń praktycznych. Powołana komisja, po przeanalizowaniu kilku wariantów, zdecydowała się na należący do holenderskiego armatora bark, o nazwie „Nest”.
21 lipca 1920 roku zawarto umowę kupna sprzedaży. Zakupiony za 247tys. dolarów żaglowiec ( jeden z pierwszych stalowych), zbudowano w 1869 roku w Anglii w stoczni G.R. Cloover&Co. w Birkenhead. Jego pierwsze imię, do 1883r. brzmiało „Chinsura”. Potem jako „Lucco” pływał dla armatora włoskiego. A od 1915 był własnością tego, od którego zakupili go Polacy.
Po niezbędnych przeróbkach i przebudowach, przeprowadzonych w stoczni gdańskiej, dnia 4 września 1921 roku odbyło się uroczyste podniesienie bandery, na redzie Gdyni. Banderę dla „Lwowa” ofiarowało miasto Lwów. Jakże by inaczej. Własnoręcznie wyhaftowały ją lwowianki i przywiozły do Gdyni. Pierwsze rejsy ćwiczebne w 1921 roku odbywały się po Bałtyku, z częstymi postojami w porcie w Gdańsku lub na redzie w Gdyni.
Pierwszym komendantem został kpt. ż. w. Tadeusz Ziółkowski. Ten sam, który w sierpniu 1939 roku nie chciał się zgodzić na wprowadzenie do portu gdańskiego krążownika, który jakoby przybył tam z kurtuazyjną wizytą. Ten sam Ziółkowski, którego rozstrzelano w Stuthoff w Wielki Piątek 1940 roku.
Oprócz Tadeusza Ziółkowskiego wypada też wspomnieć kpt. Mamerta Stankiewicza- sławnego „Znaczy Kapitana”.
„Lwów” odwiedził wiele portów na całej kuli ziemskiej,pokonując łącznie odległość 65 tys. mil morskich. Jako pierwszy polski statek w dniu 13 sierpnia 1923 roku przekroczył równik, podczas swego rejsu do Brazylii.

STS „Lwów”

Jako że, 1 stycznia 1922 roku, Szkoła Morska przeszła pod władzę Departamentu Marynarki Handlowej Ministerstwa Przemysłu i Handlu i stała się uczelnią typu cywilnego, nasz żaglowiec musiał zarabiać na swoje utrzymanie, przewożąc różne ładunki.
Swoją rolę, statku szkolnego pełnił do do 13 lipca 1930 roku, kiedy to przekazał banderę na nowo zakupiony żaglowiec- „Dar Pomorza”

SV „Dar Pomorza”
zdjęcie ze strony NMM

W 1930 Szkoła Morska pożegnała Tczew i przeprowadziła się do nowego budynku w Gdyni, przy ul. Morskiej. Dyrektorem był kmdr Adam Mohuczy.
Pisałam o nim tutaj : https://eczerwinska.pl/2017/03/08/kontradmiral-adam-mohuczy-pirat/

Obecnie w dawnej siedzibie tej morskiej uczelni, w Tczewie, przy ul. Szkoły Morskiej 1, mieści się I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie.

A ja polecam znakomite książki Karola Olgierda Borchardta – „Znaczy Kapitan” „Kolebka Nawigatorów” czy „Szaman Morski”- to dla tych, którzy chcą sobie poszerzyć wiadomości na ten temat, o którym piszę 🙂

Post navigation

Previous Post:

Egzekucja z 16 czerwca 1578 roku

Next Post:

Dar Pomorza czyli Kolebka Nawigatorów część II

Archiwa

  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • styczeń 2022
  • lipiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • kwiecień 2019
  • luty 2019
  • lipiec 2018
  • lipiec 2017
  • marzec 2017
  • listopad 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015
  • październik 2015
  • wrzesień 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
© 2023 Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski | WordPress Theme by Superbthemes