Skip to content

Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski

  • Strona główna
  • Blog
  • Oferta
  • Galeria
  • Kontakt

Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski

Ewa Czerwińska, przewodnik, wycieczki po Trójmieście, historia Trójmiasta

Dar Pomorza czyli Kolebka Nawigatorów część II

27 maja 2021 by Ewa Czerwińska

„Piękne, jak okręt pod pełnymi żaglami,
jak konie w galopie, jak niebo nad nami…”

Tak śpiewa Robert Gawliński…

Trzy najpiękniejsze rzeczy na świecie- okręt pod pełnymi żaglami, koń w pełnym galopie i kobieta w tańcu…

Dzisiaj o tych pierwszych- tych pod pełnymi żaglami 🙂 Jakiś czas temu pisałam o pierwszej „kolebce polskich nawigatorów” :

KOLEBKA NAWIGATORÓW

Dzisiaj parę słów na temat jego następcy 🙂 A dlaczego dzisiaj ? Dlatego, że dzisiaj 90 rocznica.

19 czerwca 1930 „Dar Pomorza” przybył po raz pierwszy do Gdyni, która stała się jego domem.

SV „Dar Pomorza” zdj. NMM

Bohater mojej dzisiejszej opowieści ma 106 lat. „Urodził się ” w jako „Prinzess Eitel Friedrich”w stoczni „Blohm und Voss” w Hamburgu. Na wodę spłynął 12 października 1909 roku. Był statkiem szkolnym niemieckiej marynarki handlowej. W kwietniu następnego roku wyszedł w swój pierwszy rejs z portu w Hamburgu do Kristiansand i Antwerpii. Potem odbywał podróże szkolne- latem po wodach europejskich, zimą po Morzu Karaibskim. A potem wybuchła I wojna światowa. Niemcy zostały pokonane. W wyniku reparacji wojennych „Prinzess Eitel Friedrich” w 1919 roku stał się własnością Francuzów i zmienił imię na „Colbert”. To nie były dobre czasy naszego bohatera. Stał bezczynnie i niszczał we francuskim porcie St. Nazaire. W roku 1927 fregata przeszła na własność barona de Foreste, który zamierzał przekształcić ją w jacht oceaniczny, ale i ten pomysł nie został urzeczywistniony .Baron wystawił ją na sprzedaż.

W 1929 roku Komitet Floty Narodowej zakupił „Prinzess Eitel Friedrich” dla polskiej floty (zakupu dokonano za kwotę 7 tys. £). Z racji, że większość kwoty jaką zapłacono za fregatę pochodziła od mieszkańców Pomorza, statek, który miał zastąpić wysłużony już szkolny żaglowiec „Lwów”, przemianowano na „Dar Pomorza”. Jednostkę należało nieco odnowić. Chwile grozy przeżyła, w czasie holowania do remontu, na Zatoce Biskajskiej ( omal nie zatonęła). Remontu dokonano w duńskiej stoczni w Nakskov. Została tam odnowiona i przebudowana; m.in. wstawiono silnik spalinowy, wymieniono olinowanie i instalację elektryczną.

19 czerwca 1930 roku przybył na redę portu Gdynia. 13 lipca miała miejsce podniosła uroczystość, w czasie której ks. biskup St. Okoniewski poświęcił statek i jego banderę. Tak, tak, tę samą banderę, tę zdjętą z STS „Lwów”.

„Dar Pomorza” stał się statkiem szkolnym przyszłych kapitanów, oficerów, marynarzy…

W czasie swoich 102 rejsów przebył pół miliona mil morskich. Przewinęło się przez jego pokłady i wnętrza 13 384 studentów Szkoły Morskiej. Przechodził nie raz przez równik, odbył podróż dookoła świata(1934-35) , opłynął groźny Horn. Trzymał się dzielnie.
W czasie II wojny światowej, internowany przez Szwedów, aż do października 1945 roku stał w sztokholmskim porcie.
Do Gdyni wrócił 24 października 1945 roku i znowu zaczął pływać ze studentami na pokładzie.
Brał udział w międzynarodowych zawodach. Dwukrotnie wygrał Operation Sail a w 1980 roku zdobył „Cutty Sark Trophy”.Ta nagroda jest o tyle prestiżowa, że nie jest przyznawana najszybszej jednostce, lecz tej, która uczyniła najwięcej dla umacniania zrozumienia i przyjaźni między narodami.

Ale dla każdego przychodzi czas emerytury. Ostatni rejs „Dar Pomorza” odbył we wrześniu 1981 r. pod dowództwem kpt. ż. w. Tadeusza Olechnowicza – do fińskiego portu Kotka.
4 lipca 1982 formalne wycofano go ze służby i przeniesiono banderę na jego następcę – „Dar Młodzieży”- zaprojektowany i zbudowany w Gdańsku.
A potem przekazano go Centralnemu Muzeum Morskiemu ( 16 listopada 1982 roku)
Pierwszym kustoszem został jego były Komendant kapitan Kazimierz Jurkiewicz.
„Dar Pomorza” stoi przy Molo Południowym w Gdyni. Rocznie odwiedza go około 100 tysięcy zwiedzających. Można też na nim oglądać wystawienia sztuk teatralnych.

SV „Dar Pomorza” zdj. NMM

I na zakończenie należy wspomnieć tych, którzy dowodzili tą jednostką:
( info z Wikipedii)
Konstanty Matyjewicz-Maciejewicz (1929–1938)
Konstanty Kowalski (1938–1939)
Alojzy Kwiatkowski (1939-1945, radiooficer, p.o. komendanta w czasie internowania w Sztokholmie)
Stefan Gorazdowski (1945–1952)
Kazimierz Jurkiewicz (1953–1977)
Tadeusz Olechnowicz (1977–1981)
wedle tradycji przejętej z STS”Lwów” tytułowano ich komendantami 🙂

Wypadało by podać jeszcze nieco danych technicznych:
jest to trójmasztowa fregata, o stalowym kadłubie.
Powierzchnia ożaglowania 2100m2,wysokość max. masztów 41,4m
długość z bukszprytem – 91 m, szerokość – 12, 6 m, zanurzenie 5, 7 m. 1561 BRT. 2 pokłady, 28 osób załogi, 150-200 uczniów-praktykantów. Prędkość pod żaglami: średnio 5 węzłów, największa osiągnięta 17 węzłów.
Napęd pomocniczy – spalinowy silnik MAN Diesel o mocy 430 KM.

Post navigation

Previous Post:

KOLEBKA NAWIGATORÓW

Next Post:

Od kiedy orzeł jest naszym godłem?

Archiwa

  • wrzesień 2022
  • sierpień 2022
  • lipiec 2022
  • maj 2022
  • kwiecień 2022
  • styczeń 2022
  • lipiec 2021
  • maj 2021
  • kwiecień 2021
  • marzec 2021
  • luty 2021
  • styczeń 2021
  • grudzień 2020
  • listopad 2020
  • październik 2020
  • wrzesień 2020
  • sierpień 2020
  • lipiec 2020
  • czerwiec 2020
  • maj 2020
  • kwiecień 2020
  • marzec 2020
  • luty 2020
  • kwiecień 2019
  • luty 2019
  • lipiec 2018
  • lipiec 2017
  • marzec 2017
  • listopad 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016
  • maj 2016
  • marzec 2016
  • luty 2016
  • styczeń 2016
  • grudzień 2015
  • październik 2015
  • wrzesień 2015
  • sierpień 2015
  • lipiec 2015
  • czerwiec 2015
  • maj 2015
  • kwiecień 2015
© 2023 Ewa Czerwińska – przewodnik trójmiejski | WordPress Theme by Superbthemes